среда, 9. новембар 2016.

"Молим те, додај ми ренку!"


Шабац
Желиш да знаш шта је ренка? Дружи се са Шапчанима.
Баш тако! Ни од кога другог ту ријеч нећеш чути. У последње вријеме упознах се са људима из разних крајева и кад их питам шта је то ренка, нико не зна. Ја сам имала толику срећу (?) да будем окружена људима из Шапца, а самим тим и да научим неке нове ријечи, ствари...

Први дан на факултету донио је и упознавања са великим бројем људи.
***
- Ћао, ја сам Катарина.
- Јелена, драго ми је. Одакле си?
- Из Шапца.
*
-Ћао, ја сам Емилија.
- Јелена, драго ми је. Одакле си?
- Из Шапца.
***
Упознајем десетак људи и на питање одакле су, кажу: "Из Шапца."

Мало запрепаштена таквим одговорима (или одговором, пошто је исти), тражим било какав натпис који ће послужити као доказ да сам ипак у Новом Саду. Срећом на индексу је писало име града.
Питање које су ме питале током првих разговора, било је: "Знаш ли шта је ренка?" Наравно да нисам знала.

Оно што ми се веома допало у представљању тих људи је што поштују мјесто из кога долазе. Неки од нас су из Лознице, неки из Новог Сада, једни одавде, други оданде, сви кажемо само град из кога долазимо. А Шапчани? Они су посебни. Они наглашавају да су из Петловаче, Дубља, Доњег Црњиљева, а тек онда кажу да су из Шапца. По мом мишљењу, то је на неки начин израз поштовања према свом мјесту.

Али, та чудновата ренка, она ми се баш и није допадала. Одлазим са факултета размишљајући шта може бити ренка.

У студентској соби упознајем цимерку која се управо доселила. И одакле је? Из Шапца, наравно, тачније из Петловаче. У себи размишљам да ли да је питам шта је ренка. Баш у том тренутку, она, слажући своје ствари, говори: "Молим те, додај ми ренку!"
"Шта је то?", питам је.
"Велика шоља из које се пије млеко или чај.", говори.

Коначно, мистерија је ријешена. Ренка је појам који потиче из околине Шапца, а означава велику шољу из које се пије млијеко или чај. Зашто онда није мленка или чајенка?

И гле чуда, ја сам из Богдашића, околина Билеће, из ХЕРЦЕГОВИНЕ, не Босне, и знам шта је ренка (гугл не зна).
Шапчанке, хвала вам!

10 коментара:

  1. Zato sto se ren sluzio u velikim soljama, pa otuda izraz renka. 😊

    ОдговориИзбриши
  2. I kada pijes iz renke to je bilo ekstra jer je renka najveca solja u kuci :D

    ОдговориИзбриши
  3. Naopako, sta rece ovaj iksan...

    ОдговориИзбриши
  4. "Ja bas imam naopako baro renku.." - evo još jedne reči iz ovog kraja: baro = dobro.
    A ima i reč očepiti = nagaziti nekome na nogu.

    ОдговориИзбриши
  5. Renka, zbog toga što se nekada u takvim šoljama služio ren na svadbama, slavama i svim ostalim slavljima. A ren se najčešće služio uzkuvanu junetinu.

    ОдговориИзбриши